L’alumnat de 3r d’ESO arriba a la recta final del Projecte Artístic amb un repte que va molt més enllà de les competències de l’àmbit artístic: crear una obra on la reflexió i la crítica social siguin l’eix vertebrador de la creació. Així doncs, hem decidit treballar entorn una realitat que ens interpel·la de forma continuada: la lluita de cada cop massa gent per buscar un refugi segur que els permeti viure amb dignitat.

 

Aprofitant que l’alumnat ja havia treballat i reflexionat entorn els processos migratoris i les persones refugiades durant una II+D del primer trimestre, nosaltres hem volgut plantejar com des dels processos creatius podem arribar a reflexions profundes i esdevenir miralls de la realitat social. En un procés creatiu, la primera mirada és un pas molt important a l’hora d’escollir on posem el focus d’atenció: potser volem centrar-nos en la mirada forana, o potser ens volem posar en la pell d’algun personatge en alguna situació, o potser volem intentar copsar una realitat concreta de forma multifactorial, buscant una visió global. 

 

Per tant, partint d’un relat escrit des de l’Àrea de Llengua Castellana i on l’alumnat ha hagut de decidir quin punt de vista escollia, hem creat un relat visual a partir de fotografies que l’alumnat mateix ha realitzat, tot sent conscients que la fotografia tampoc és objectiva: estem transmetent la nostra mirada sobre allò que fotografiem. 

 

En primer lloc, vam crear una dinàmica on cadascú de forma individual havia d’escriure paraules clau tot visualitzant un recull d’imatges escollides que des de l’equip del projecte artístic consideràvem significatives pel projecte creatiu: ja fossin pel punt de vista del fotògraf, per l’enquadrament i la llum, o pel missatge que el fotògraf volia transmetre. 

 

Amb aquestes paraules clau, vam treballar per equips cooperatius per escollir-ne 6 que ens servirien pel proper pas del nostre procés creatiu: crear amb els nostres propis cossos una imatge que fos prou suggerent i potent per descriure aquella paraula clau que havíem escollit. Des de l’àrea d’Educació Física vam acompanyar l’alumnat per trobar els recursos expressius necessaris per crear aquelles imatges, tot jugant amb l’equilibri-desequilibri, les imatges corals i el punt de vista i l’enquadrament per donar la intensitat que volíem a cada fotografia. 

 

Finalment, tot utilitzant el que havíem après sobre disseny sonor als anteriors trimestres, hem hagut de posar veu en off al relat visual (el text que havíem escrit anteriorment) i dissenyat l’ambientació sonora que volíem que acompanyés al nostre relat visual. 

 

Aquí us deixem una mostra del treball realitzat per l’alumnat, que destaquen ja sigui per la seva proposta visual, com pel seu disseny sonor acurat. 

 

“El silencio del mar”

Blanca Juanola, Harkrrish Singh, Guillem Verdejo i Isabel Vilalta. 

 

“Más allá del mar Egeo”

Gina Darné, Martí Puigdemont, Cesc Rovira, Alexia Serret.

 

La resta de projectes els podeu trobar en aquest enllaç

 

https://drive.google.com/drive/folders/1fZpXMetkGFxa9pDIdGUbsV57_RQqI84G?usp=sharing