ETAPA 7-12

CICLE MITJÀ I SUPERIOR DE PRIMÀRIA

Aquesta etapa té per objectiu consolidar hàbits, coneixements i competències clau. El treball de l’autoestima, de l’autoconeixement, de la convivència i del gust per aprendre són aspectes molt importants que marquen el que fem. Potenciem l’aprenentatge cooperatiu, l’ecologia emocional i les propostes educatives que s’ofereixen són engrescadores, vivencials, satisfan els interessos dels alumnes i les seves necessitats.

Com ho fem

ITINERARIS D'APRENENTATGE

Els itineraris d’aprenentatge a primària són una eina clau per afavorir un aprenentatge significatiu, competencial i globalitzat.

1. Partir d’una pregunta o repte inicial

  • Ha de ser motivadora, significativa i oberta, per despertar l’interès dels infants.

  • Connecta amb la vida real i els coneixements previs dels alumnes.

  • Exemple: Com podem tenir cura del nostre planeta?”

2. Organitzar per àmbits, no per assignatures

  • Es treballa de forma globalitzada, integrant continguts de llengua, matemàtiques, medi, arts, etc.

  • Les activitats no es fan separadament per matèries, sinó que responen al repte des de diferents enfocaments.

3. Preveure un itinerari amb fases

L’itinerari segueix unes fases clares que ajuden a estructurar l’aprenentatge:

  • Activació: recuperar coneixements previs i plantejar el repte.

  • Investigació/descobriment: buscar informació, experimentar, debatre.

  • Creació/acció: elaborar un producte final o donar resposta al repte.

  • Comunicació: presentar a la resta el que s’ha après o creat.

  • Avaluació: autoavaluació, coavaluació i avaluació del procés.

4. Incloure tasques i activitats competencials

  • Són activitats que demanen posar en joc sabers diversos per resoldre situacions.

  • Es proposen situacions reals o simulades, on l’alumne ha d’actuar i prendre decisions.

5. Treball cooperatiu i rols

  • S’organitzen sovint en petits grups cooperatius, amb rols assignats.

  • Això afavoreix la participació, la responsabilitat i el desenvolupament de competències socials.

6. Avaluació contínua i formativa

  • S’avalua el procés, no només el resultat final.

  • Es fa servir l’observació, rúbriques, portafolis i diaris d’aprenentatge.

  • L’alumne pren un paper actiu: s’autoavalua i coavalua.

TALLERS

1. Objectiu del taller
Els tallers tenen com a finalitat treballar habilitats i continguts concrets d’una àrea (matemàtiques o llengua) de manera intensiva, pràctica i sovint manipulativa. Poden estar vinculats a l’itinerari d’aprenentatge o servir per reforçar o aprofundir coneixements de forma complementària.

2. Organització del grup
Els alumnes es distribueixen en petits grups, habitualment heterogenis. Poden treballar per racons, per torns, o en grups fixos. A vegades es formen grups flexibles segons el nivell o les necessitats específiques de suport.

3. Tipus de tallers

  • Tallers de llengua: comprensió lectora, expressió escrita, ortografia, gramàtica, jocs de vocabulari, contacontes, debats, etc.

  • Tallers de matemàtiques: càlcul mental, resolució de problemes, geometria, jocs de lògica, treball manipulatiu amb mesures, estadística, etc.

4. Durada i estructura
Els tallers solen fer-se una o dues vegades per setmana, amb sessions de 45 a 60 minuts.
Cada sessió sol incloure:

  • Una breu introducció (explicació de la tasca o activació).

  • El desenvolupament central de l’activitat (pràctica individual o en grup).

  • Una posada en comú o tancament (reflexió i metacognició).

5. Metodologia
Es fa servir una metodologia activa, amb materials manipulatius i propostes que fomenten el pensament, la participació i la descoberta. Es dona importància a l’error com a part del procés i a l’autonomia de l’alumnat.

6. Avaluació
L’avaluació és contínua i formativa. Es fa mitjançant observació directa, activitats pràctiques, produccions escrites o orals, rúbriques i, quan es considera oportú, autoavaluació i coavaluació.

TREBALL COOPERATIU

1. Què és el treball cooperatiu
És una metodologia activa on els alumnes treballen junts en petits grups per aconseguir un objectiu comú. No es tracta només de treballar en grup, sinó de fer-ho amb una estructura organitzada, rols definits i interdependència positiva.

2. Característiques clau del treball cooperatiu

  • Interdependència positiva: tots els membres necessiten els altres per assolir l’objectiu.

  • Responsabilitat individual: cada alumne ha de fer la seva part.

  • Interacció cara a cara: han de comunicar-se i ajudar-se mútuament.

  • Desenvolupament d’habilitats socials: escoltar, respectar, gestionar conflictes.

  • Avaluació del funcionament del grup (metacognició).

3. Organització dels grups

  • Grups de 3 o 4 alumnes, habitualment heterogenis (barreja de nivells, ritmes i perfils).

  • Rols assignats: coordinador, secretari, portaveu, encarregat del material (els rols poden rotar).

  • Els grups poden ser estables durant un període o canviar segons l’activitat.

4. Tipus d’activitats cooperatives

  • Activitats d’aprenentatge cooperatiu estructurat (puzzle, 1-2-4, full giratori, etc.).

  • Projectes, resolució de problemes, experiments, activitats de llengua o mates, etc.

  • Tasques on cada alumne una part del coneixement o responsabilitat i han de posar-ho en comú.

5. Paper del mestre

  • Planificar l’activitat amb intenció cooperativa (objectiu, passos, materials, avaluació).

  • Assignar i revisar els rols.

  • Guiar i observar els grups, intervenint si cal per millorar la dinàmica.

  • Acompanyar el desenvolupament de les habilitats socials i d’autoregulació.

6. Avaluació

  • S’avalua tant el contingut com la cooperació:

    • Producte final (resposta, projecte, creació).

    • Procés de treball (participació, respecte, escolta, ajuda mútua).

    • Autoavaluació i coavaluació (individual i grupal).

    • Observació sistemàtica per part del docent amb rúbriques o graelles.

PROJECTES
  • Robòtica i llenguatge computacional
  • Espais creatius 2n-3r
  • 8 instants
DIES

El DIES (Dia d’Intervenció Educativa Setmanal) és una proposta pròpia del model SUMMEM que es duu a terme a moltes escoles de la xarxa de l’Escola Pia, entre d’altres. Aquest espai està pensat per treballar de manera explícita aspectes relacionats amb el desenvolupament personal, emocional i social dels infants, sovint oblidats en les àrees més instrumentals.

1. Educació emocional

  • Reconeixement i expressió d’emocions pròpies i alienes.

  • Regulació emocional i estratègies de gestió del conflicte.

  • Treball de l’empatia, l’autoestima, la frustració i l’escolta activa.

2. Educació afectiva i sexual

  • Coneixement i cura del propi cos.

  • Respecte pels límits propis i dels altres.

  • Construcció de vincles afectius sans i igualitaris.

  • Diversitat corporal, afectiva, familiar i de gènere, tractada amb naturalitat.

  • Consentiment i autonomia en les relacions.

3. Valors i convivència

  • Treball del respecte, la cooperació, la responsabilitat i la justícia.

  • Resolució de conflictes de manera dialogada i pacífica.

  • Reflexió col·lectiva sobre la convivència a l’aula i a l’escola.

4. Ciutadania i drets humans

  • Coneixement i exercici dels drets dels infants.

  • Participació activa, esperit crític i compromís social.

  • Sensibilització sobre la diversitat cultural, la inclusió i la igualtat.

5. Hàbits i cura personal

  • Hàbits saludables: alimentació, descans, higiene i benestar emocional.

  • Desenvolupament de l’autonomia personal i organització del temps.

  • Prevenció de riscos i seguretat en l’entorn escolar i familiar.

6. Pensament crític i reflexiu

  • Desenvolupament de la capacitat de pensar, opinar i argumentar amb respecte.

  • Reflexió sobre les pròpies accions, emocions i decisions.

  • Promoció del diàleg, la curiositat i la consciència social.

PARTICIPEM I FORMEM PART DE LA NOSTRA CIUTAT

1. Consell d’Infants d’Olot

2. Activitats culturals i festives

3. Projectes artístics amb comerços locals

4. Celebració del DENIP (Dia Escolar de la No-violència i la Pau)

5. Activitats solidàries i de servei a la comunitat

6. Col·laboració amb entitats i equipaments locals

AAHH

1. Autoregulació de l’aprenentatge

  • Planificació personal del treball i del temps.

  • Coneixement dels propis punts forts i aspectes a millorar.

  • Presa de decisions per avançar en l’aprenentatge.

  • Estratègies per mantenir l’atenció, la constància i l’esforç.

2. Autoavaluació

  • Valoració crítica del que s’ha après i com s’ha après.

  • Reflexió sobre la pròpia actitud, participació i cooperació.

  • Ús de rúbriques senzilles, semàfors, escales de valoració, diaris d’aprenentatge o carpetes d’evidències.

  • Desenvolupament d’un llenguatge intern que ajuda a ser conscient dels propis processos.

3. Metacognició i pensament reflexiu

  • Capacitat de pensar sobre el que es fa, es diu i s’aprèn.

  • Preguntes clau: Què he fet bé? Què em costa? Com puc millorar?

  • Entrenament en l’autocorrecció i l’ajust de les pròpies estratègies.

4. Autorresponsabilitat i hàbits de treball

  • Seguiment d’objectius personals i d’aula.

  • Desenvolupament d’hàbits com l’ordre, la cura del material, l’esforç personal i la perseverança.

  • Registre d’activitats realitzades i del compromís amb el grup o amb un projecte concret.

5. Acompanyament del docent

  • El mestre guia el procés, dona eines i acompanya amb preguntes o converses individuals o en petit grup.

  • S’afavoreix un clima de confiança on equivocar-se forma part de créixer.

L'equip

ANNA AHUMADA

ANNA AHUMADA

Equip Educatiu 3r

ESTER RIVAS

ESTER RIVAS

Equip Educatiu 3r

MONTSERRAT OLLER

MONTSERRAT OLLER

Equip Educatiu 3r

MONTSE MASMITJÀ

MONTSE MASMITJÀ

Equip Educatiu 4t

LAIA PERACAULA

LAIA PERACAULA

Equip Educatiu 4t

MOI DUBÉ

MOI DUBÉ

Equip Educatiu 4t

ANNA CONILL

ANNA CONILL

Equip Educatiu 5è

XEVI COMA

XEVI COMA

Equip Educatiu 5è

EVA LORENTE

EVA LORENTE

Equip Educatiu 5è

JOAN VILA

JOAN VILA

Equip Educatiu 6è

PAU OBRADOR

PAU OBRADOR

Equip Educatiu 6è

ITA ASPARÓ

ITA ASPARÓ

Equip Educatiu 6è

SARA RUBIÓ

SARA RUBIÓ

Equip Educatiu 6è

ANNA AHUMADA

ANNA AHUMADA

Equip Educatiu

LAIA CASTELLVÍ

LAIA CASTELLVÍ

Equip Educatiu

CARME NOGUER

CARME NOGUER

Equip Educatiu

FERRAN SALA

FERRAN SALA

Equip Educatiu

HORARI D'ESCOLA

Més informació

L’horari lectiu de l’etapa 7-12 és de 9:00 a 13:00 i de 15:00 a 17:00.
Tot i així, com a centre oferim, al matí, la possibilitat d’utilitzar el servei d’acollida matinal de 8:00 a 8:45 i, a la tarda, poden fer ús lliure de la mediateca com a espai de treball de 17:00h a 18:00.

TREBALL

Més informació

El treball dels itineraris a la nostra etapa es caracteritza per donar una resposta competencial a un problema en concret. Sempre que podem, intentem fer un retorn a la ciutat amb la resposta.

Partim d’un treball interdisciplinar on utilitzem cadascuna de les àrees per poder donar la millor resposta.

COOPERACIÓ

Més informació

El treball cooperatiu és una metodologia clau per al desenvolupament social i emocional dels nens. Fomenta la col·laboració i la comunicació entre els infants, ajudant-los a aprendre a treballar junts i a resoldre problemes en grup. Aquest treball, a la nostra escola, es basa en el programa Cooperar per Aprendre, Aprendre a Cooperar de la UVic- UCC.

  • Habilitats Socials: Els nens aprenen a compartir, negociar i respectar les opinions dels altres, millorant les seves habilitats socials.
  • Resolució de Conflictes: Treballant en grup, els infants desenvolupen estratègies per resoldre conflictes i prendre decisions conjuntes.
  • Empatia i Cooperació: A través de les activitats cooperatives, els nens aprenen a comprendre i valorar les emocions i necessitats dels altres, promovent l’empatia i la solidaritat.

El treball cooperatiu no només enforteix les relacions interpersonals, sinó que també contribueix al desenvolupament de competències socials essencials, creant un entorn d’aprenentatge positiu i inclusiu.

PROXIMITAT

Més informació

L’escola és un espai obert i proper per a tothom que en forma part i les seves famílies. També acollim activitats a nivell de ciutat i cedim els nostres espais quan és necessari. 

HÀBITS

Més informació

La nostra etapa es caracteritza per un important creixement maduratiu dels nostres alumnes. És important que els acompanyem en aquest procés si volem aconseguir persones autònomes i amb uns hàbits de treball òptims. 

FAMÍLIES

Més informació

El nostre objectiu és aconseguir el benestar general dels nostres alumnes i això només ho podem aconseguir establint una relació de confiança amb les nostres famílies. És molt important que les famílies formin part de l’escola, per aquest motiu, a part de les entrevistes que fem durant el curs, les convidem diverses vegades a participar d’activitats de l’escola i formar-ne part.  

 

 

AVALUACIÓ 2024-25

CRITERIS CICLE MITJÀ

CRITERIS CICLE SUPERIOR