ELS CONTES I EL ROL DE GÈNERE
Amb el títol del projecte: Els contes i el rol de gènere hem fet un treball transversal a l’escola des d’I4 fins a ESO analitzant, reflexionant i compartint a través de la conversa d’aula o el debat, els missatges ocults que sovint ens arriben a través dels contes populars.
Des de ben petits a casa i a l’escola hem escoltat i ,més endavant, acompanyats o sols hem llegit narracions literàries on el personatge femení és la responsable de les tasques domèstiques, la cura i manteniment de la casa i la família, la dèbil i vulnerable davant els problemes o adversitats de la narració, la presumida que espera el pretendent ideal; mentre que el personatge masculí és l’heroi de la història, el savi que troba solucions als problemes, el que salva la princesa tancada a la torre, el valent capaç de vèncer el drac o ésser dur i ferotge.
Les il·lustracions dels contes també ens donen molta informació a l’hora de descriure les princeses versus els prínceps, les ratetes que esperen eternament a l’escaleta o les caputxetes que són fàcils d’enganyar pel llop més intel·ligent i perspicaç.
Així doncs, entenent que el conte per si mateix és un material pedagògic clau en l’aprenentatge i en la socialització dels nostres alumnes és important que validem els missatges que transmetem si volem una societat que avanci en la coeducació.
Aquests dies a l’escola hem estat treballant a partir de la lectura d’alguns contes de la biblioteca els rols de gènere als contes tradicionals. Després de la lectura hem iniciat un diàleg en base a preguntes com: Quines feines fan els diferents personatges dels contes? A casa ens repartim les feines? Què podria fer la rateta enlloc d’esperar a l’escaleta els possibles pretendents? Com canviaries el personatge de la Ventafocs pensant en la feina i llocs de treball i càrrecs que ocupen les dones avui en dia? I a la Blancaneus, li podem canviar la poma per una pilota de futbol, què passaria després? Qui fa les feines de casa als contes i les feines remunerades? Quin significat tenen les ulleres en un personatge masculí al conte i en un femení?
Després per equips cooperatius se’ls ha plantejat el repte de pensar en una figura de conte popular i canviar-li un element, donant així un nou valor al personatge i capgirant així el missatge del mateix.
D’aquesta manera els contes tradicionals ens ajuden a entendre d’on venim, com evoluciona la nostra societat i el món que volem construir plegats.