DISSENY SONOR

Amb l’alumnat de 3r d’ESO durant el segon trimestre hem continuat explorant els recursos sonors: després d’haver posat el focus d’atenció a la nostra realitat sonora més quotidiana en forma de mapes sonors, ara hem investigat les possibilitats sonores que tenim a l’abast per dissenyar paisatges sonors artificials que siguin un artífex més del relat o producte artístic que volem dur a terme.

En primer lloc, ens hem fixat en els ARTISTES FOLEY o efectistes de so: els encarregats de “fabricar” sons i crear un ambient sonor per a una peça escènica o audiovisual. Per experimentar-ho, hem “jugat” a improvisar l’ambientació sonora de fragments de pel·lícules de diferents gèneres on prèviament havíem tret el so,

Però també hem posat el focus d’atenció en què no només trobem efectes sonors en productes audiovisuals com el cinema o la televisió… aquests recursos sonors també han entrat de ple dins la MÚSICA URBANA, en produccions musicals complexes on es busca no deixar ni un segon de silenci per a l’oient (molts dels artistes de trap o hip-hop utilitzen de forma recurrent aquest tipus de produccions). La conferència “Dels enregistraments històrics al trap: la producció musical com a línia temporal per a la recerca musicològica” a càrrec del doctor Jordi Roquer del departament de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ens va reafirmar la importància de la producció musical avui en dia.

Així doncs, hem encarat un nou repte que ens ha servit per posar en pràctica tots els conceptes que hem anat veient: posar ambientació sonora a un relat breu, realitzat dins l’assignatura de Català, en forma de PODCAST: un arxiu d’àudio que es pot escoltar i/o descarregar per tal que sigui l’oient qui escull on i quan vol escoltar aquella història… talment com si fos un llibre! De fet, actualment aquest format molts cops serveix d’inspiració per a noves ficcions televisives… Per fer-ho vam utilitzar la plataforma Bandlab, tot investigant les possibilitats d’aquest mitjà gratuït per crear una història sonora de vàries pistes que al final hem mesclat.

A partir del tercer trimestre podrem veure una instal·lació al primer pis on trobarem tots els relats en codis QR perquè els oients puguin escoltar tots els projectes. Mentrestant, us deixem una mostra en forma de muntatge audiovisual d’un dels relats realitzats, a càrrec de les alumnes Isabel Vilalta i Martina Escudero. Tanqueu els ulls, poseu-vos els auriculars i deixeu-vos portar a aquest relat tan suggerent…