Els Fars de la Bauhaus ha estat el projecte que l’equip de Lluèrnia ens va proposar a les escoles i instituts per aquest 2020. Ens va semblar l’oportunitat perfecte per poder treballar tota l’escola, de P3 a 4rt d’Eso, en un projecte comú.

Vam escollir l’obra Homenatge al quadrat, de Josef Albers perquè ens servia per tractar temes bàsics com les formes geomètriques i també la complexitat de la interacció del color.

Volíem que tota l’escola fos una sola obra. Cada finestra de la façana que dóna al carrer Pare Roca, està il·luminada recreant una interpretació de l’obra d’Albers.

Tots treballant en una mateixa línia i projectant una sola imatge.

La idea de l’escola com a caixa de llum que projecta a l’exterior les propostes creades dins d’aquest edifici ens semblava una bona metàfora de com entenem l’educació.

Tot el procés previ ha estat tant o més interessant que l’obra final exhibida a través de les finestres de l’escola.

Aquest projecte a infantil i a primària, a més,  ha servit d’excusa per treballar la relació entre padrins i fillols. Els grups de més edat han preparat jocs basats en la deconstrucció d’obres clàssiques d’artistes de la Bauhaus pels més petits, que els hi han pogut presentar a través de videoconferències.

A secundària ens ha servit per treballar totes les fases d’un procés creatiu, de forma cooperativa:

• La preparació: Buscar informació sobre La Bauhaus i els artistes que la composaven. Rumiar com reinterpretar una obra.
  • La incubació: La fase més important de totes i que es porta a terme de forma inconscient. Dirigir tot el que s’ha reunit en forma de resposta.

Moltes vegades apareix en forma de somni o en un estat semblant a aquest.

• La il·luminació: Quan la fase d’incubació té èxit, l’artista té la idea.
  • La verificació: Transformar la idea en acció. Posar a la pràctica la solució que s’ha trobat.
  • L’exposició: Poder mostrar i compartir l’obra creada pels alumnes.

Així doncs, la participació a Lluèrnia ha esdevingut un treball creatiu i de cohesió del que ens en sentim orgullosos i orgulloses i esperem que les famílies ho puguin viure de la mateixa manera.

Irene Bosch